http://yle.fi/uutiset/tyottoman_arki_palkatonta_tyota_yritykselle_kahdesti_viikossa_leipajonoon/7634621Tämä aihe kun on nyt noussut esille ni voisin kertoa oma kohtaisia kokemuksia, olen jo niistä saattanu mainita aikasemmin mutta tiivistän ne kaikki nyt tähän
Olin pari vuotta sitten työttömänä työnhakijana, mulle sanottiin että minä voisin mennä tuolla työttömyyskorvauksella+9e päivä johonki hommiin. Enhän minä osannut sanoa ei kun luulin että ne katkasee mun tuet jos en mee, olin sillon 21v ja valmistunu koulusta 4kk aikasemmin
Noh etin siinä sitte itelle jonku paikan kiinteistöhuollosta, sovittiin asiat ja alotin muistaakseni seuraavalla viikolla, tämä oli 6kk jakso
Ensimmäinen juttu oli että en saanut työvaatteita, en kyllä kysynytkään ku pidin asiaa itsestään selvyytenä että mulle annetaan ne työkamat, toki mää hanskat sain
työajat oli 4pvä/vk 7-15:30 joista joskus myös joustin hieman jos meni pidempään
Työmatka oli 16km suunta eli 32km yhteensä, oli talvi, ajoin saapilla joten bensaa palo ja paljon, tämä 9e päivä korvaus meni sitten bensaan, tuohon lisäksi eväät+auton remontit, bussilla kulkeminen ei tullut kysymykseenkään paniikkioireiden takia joita saan paikoissa jossa on vitusti porukkaa
pyysin sitten kerran toiset hanskat ku entiset oli loppuun käytetyt, vastaus oli että ei löydy varastosta eli joten sano työkaverille että käyttä ostamassa mulle hanskat, noh minä sanoin ja vastaus oli että hän ei jaksa kauppaan lähteä, OSTIN VITTU OMALLA RAHALLA NE HANSKAT JA OMALLA AJALLA saatana
Pihoja kun hiekotettiin ja mulla kun oli valkonen vuoden vanha talvitakki, voitte arvata miten sille kävi ja puhtaaksi se ei ikinä lähteny
koitti viimenen työpäivä ja ennen ku ehin kysyä että saisinko töitä täältä ni pomo vaan pokkana sano kahvipöydässä että mun kannattaa ettiä oikeaa työtä. Mitähän tuo oikeaa tarkotti se jäi mulle mysteeriksi
Eli palkka tästä työstä oli: vaatteet paskana, mielenterveys koetuksella, rahaa palanu töiden tekemiseen enemmän ku mitä sitä mun tilille tuli
Tiedän että mun olis pitäny kinuta noita työkamoja mutta jos ei saatana pomo tajua antaa pyytämättä ni olokoo sitte
jos teillä on omia kokemuksia ni kertokaa ihmeessä, luen niitä mielelläni. myös jos joku asia jäi askarruttamaan tosta mun tekstistä ni saa kysyä