Quote (Swash @ 4 May 2014 11:10)
Itellä samanlaiset ajatukset vaikkakin osallistuin siihen pakolliseen uskonnon opetukseen. Toi elämänkatsomustieto ois varmasti paljon kätevämpi nykyään senkin takia, että väistämättä törmää ihmisiin joilla on erilainen uskonto ja samalla vähän erilainen ihmiskäsitys. Tuntuu, että aika suuri osa peruskoulun ja lukion opetuksesta on siinä mielessä etnosentristä, että opetus perustuu just länsimaalaisen ja eurooppalaisen maailmankuvan pohjalle. Se on tietysti ihan ymmärrettävää koska kaikkeen ei riitä resurssit ja aika, mut vois tota uskonnon opetusta mun mielestä uudistaa aika lailla, tuoda se vähän niin kun 2000-luvulle. Lukion historian opetuskin oli siinä mielessä ihmeellistä, että Suomen historiaan päästiin kunnolla vasta syventävillä kursseilla, ja ne pakolliset kurssit tais olla aika lailla just antiikkia ja muuta sellasta minkä päälle eurooppalainen yhteiskunta on rakentunu.
jep. ihan samaa meltä.
itse ainakin pidin tuosta elämänkatsomusttiedosta. (ET) oppi mukavasti perustat parista kymmenestä uskonnosta. samalla perehdyttiin politiikkaan hieman ja näiden uskontojen historiaan.
se ois todellakin lapsille ja nuorille hyväksi. vois vähntyä rasismi ja ennakkoluulotkin.
se tosin vaatisi kirkon ja valtion erottamista toisistaan. ja se ei oo niin helppoa tässä maassa. ainakaan vielä. suuret ikäryhmät (45-75v) pitää vielä politiikkaa palleista kiinni.
mutta tulevaisuus todennäköisesti tuo tämän eron tullessaan. toivottavasti.
itse hyvääksyn toisten ihmisten uskonnot. ei ne mua haittaa. tottakai niiden nimissä tehty lapsien silppominen (ympärileikkaus) ynnä muu tappaminen, väkivalta (henkinen ja fyysinen[lestadiolaiset, jehovan todistajat yms]) niitä en hyväksy
This post was edited by A2K on May 4 2014 02:18am