Quote (Rupsu @ 2 Jan 2013 08:21)
Sairaudesta johtuvan työkyvyttömyyden ajalta Kela maksaa sairauspäivärahaa omavastuuajan eli noin kahden viikon työkyvyttömyyden jälkeen. Sairauspäiväraha korvaa ansionmenetystä sairauspoissaolosi ajalta, mutta enintään vuoden ajan.Voit myös saada päivärahaa jos olet työkyvytön elintenluovutuksen takia tai jos et voi tehdä työtäsi, koska sinut on eristetty tarttuvan taudin tartuntavaaaran takia. Sairaus ja työkyvyttömyys ovat eri asioita. Kun sairastut, et välttämättä ole työkyvytön. Työkyvyttömyys on kuitenkin ratkaiseva, kun Kela myöntää sairauspäivärahaa. Kun sairastut ja käyt lääkärissä saamassa taudinmäärityksen (diagnoosin) ja hoitoa sairauteesi, lääkäri saattaa myös kirjoittaa lääkärinlausunnon työkyvyttömyydestäsi eli sairauslomatodistuksen, että et sairautesi takia kykene hoitamaan työtäsi. Kelan asiantuntijalääkärit ovat vakuutuslääketieteen asiantuntijoita. He arvioivat asiakkaan työ- ja toimintakykyä hoitavan lääkärin lausunnon perusteella, täyttyvätkö lainsäädännön kriteerit etuudelle.
Sairauspäivärahan määrään vaikuttaa eniten verovuoden 2011 työtulo ansiotulosta tehtyjen vähennysten jälkeen, sekä työkyvyttömyysjakson pituus.
Voit arvioida sairauspäivärahasi määrän Kelan sivuilla olevalla laskurilla menemällä kela.fi -> Sairastaminen -> Laskurit (sivun oikea reuna)
t: sosionomi-rupsu
Suomeksi sanottuna: Jos olet työtön työnhakija ja nostat työttömyyspäivärahaa ja saat sairaslomaa (ettei vaa vahingossakaa joudu töihi tai johokii vitun työkkärin järestämään haista paska työelämän valmennukseen) on saraspäiväräha aika lähelle sama ku työmarkkina tuki. Muistaakseni itelläni oli 2010 pikkuse pienempi toi sairaspäiväraha ku työmarkkinatuki per 4 viikkoo. Sit jos oot joku +3.5k in euros massii kuussa ku istut jossai fucking fortumin valvomossa homer simpsonin näkösenä ja jäät saikulle ni.... en ees jaksa...