d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Suomi > Uutiset Ja Ajankohtaiset Asiat -topic
Prev1361362363364365458Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 283
Joined: Sep 15 2011
Gold: 0.01
Aug 21 2014 06:38am
Quote (Soppamies @ Aug 21 2014 02:12pm)
Nyt mielenkiintoni heräs sen verran että kerroppas hieaman lisää tästä soijan 100% hyötyyn menevästä, egolokisesta valmistus tavasta ja sen jälkeisistä käsittely sekä kuljetus menetelmistä.

....

Aijempien postauksien pointti oli se että kenenkään on turha tässä nyky maailmassa tulla selittää minkää sorti maailmanlopun propakandaa vedoten johonkiin luontoa kuluttavaan asiaan, koska se vaihtoehto isolla mittapuulla miettien ei loppupeleissä ole sen parempi. Kaikki kuluttaa ja sille ei voi mitään, ja nyky maailman menolla meillä tai kenelläkään muulla ei ole varaa edes siihen vähemmän kuluttavaan vaihtoehtoon. Joten lopeta toi paskan jauhanta siu  " faktoista " ja haihu takas sinne pimeesee koloo mistä tulit :)


tehokkuus on siis tätä: viljelet 100 kg soijapapuja, niin saat 100 kg soijapapuja. Jos taas viljelet 100 kg jotain rehua, niin se ei tee 100 kg naudanlihaa kun syötät sen karjalle. Muuten tekniikat voi olla ihan samat, ei tarvitse olla "luomua". En muista ekologian juttuja tarkasti, mutta nautakarja on esimerkiksi merkittävä kasvihuonekaasun tuottaja, toisin kuin kasvisravinto

mieti nyt paljon auto painaa ja mieti sitten paljon polkupyörä painaa. Vajaa pari tonnia, josta iso osa metallia vs. sen mitä polkupyörä painaa? Faktojen osalta viittasin noihin pakolaisjuttuihin, koska rasismi siinä taitaa ennemmin puhua kuin varsinainen rahallinen menetys.

This post was edited by Olod on Aug 21 2014 06:49am
Member
Posts: 45,753
Joined: Sep 8 2004
Gold: 556.34
Aug 21 2014 06:48am
onhan tohon nyt monta syytä, 80% suomen pelloista tuottaa karjalle rehua.
ja sulla on aika väärä käsitys luomutiloista, siellä eläimiä kohdellaan paremmin, kanoja mm. ei oo hybrid broilereita, kanoilla on paljon tilaa ja hyvät puitteet, tämä vaikuttaa lihan makuun esim. väitän luomukanan olevan 10 kertaa parempaa kun s-, ja k-rymien hybridibroileri, syökö kukaan ees tota? :DD
ja luomotilat ei saastuta luontoa, tosin kun nää isot viljelijät, jotka laskee myrkkynsä jokiin, järviin ja meriin ( järvet rehevöityy ihan järjetöntä tahtia )

Quote
Ruoan osuus kulutuksen ilmastovaikutuksista on suunnilleen yhtä suuri kuin liikenteen tai asumisen

taulukkoa kaipasit?
ei natsaa copypastella, mutta tosta linkistä löytyy https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html


Member
Posts: 30,191
Joined: Dec 9 2008
Gold: 0.00
Aug 21 2014 07:01am
Quote (Olod @ 21 Aug 2014 15:38)
tehokkuus on siis tätä: viljelet 100 kg soijapapuja, niin saat 100 kg soijapapuja. Jos taas viljelet 100 kg jotain rehua, niin se ei tee 100 kg naudanlihaa kun syötät sen karjalle. Muuten tekniikat voi olla ihan samat, ei tarvitse olla "luomua". En muista ekologian juttuja tarkasti, mutta nautakarja on esimerkiksi merkittävä kasvihuonekaasun tuottaja, toisin kuin kasvisravinto

mieti nyt paljon auto painaa ja mieti sitten paljon polkupyörä painaa. Vajaa pari tonnia, josta iso osa metallia vs. sen mitä polkupyörä painaa? Faktojen osalta viittasin noihin pakolaisjuttuihin, koska rasismi siinä taitaa ennemmin puhua kuin varsinainen rahallinen menetys.


Joo näinhän se on :)

Sinä olet oikeassa ja minä olin väärässä. Olen tyytyväinen kun korjasit tämän asian :)
Member
Posts: 24,688
Joined: Jul 10 2008
Gold: 0.01
Warn: 10%
Aug 21 2014 07:20am
Suomenkin pitäs vaan mennä 100% ydinvoimaan. Puhdasta energiaa ilman päästöjä. B)

Joo, vesivoima, sanoo joku. Paitsi et vesivoima muuttaa alueen tasapinon päin persettä. Virtaukset muuttuu, kasvisto muuttuu, kalojen kutupaikat vaihtuu. Siitä oli jokubtutkimus jossa todettiin et se oli haitaks luonnolle enemmän ku hyödyks.

En tiiä mistä tää tuli mieleen mut tulipahan vaan ku luin mäit postei.
Member
Posts: 283
Joined: Sep 15 2011
Gold: 0.01
Aug 21 2014 07:38am
Quote (A2K @ Aug 21 2014 04:20pm)
Suomenkin pitäs vaan mennä 100% ydinvoimaan. Puhdasta energiaa ilman päästöjä. B)

Joo, vesivoima, sanoo joku.  Paitsi et vesivoima muuttaa alueen tasapinon päin persettä. Virtaukset muuttuu, kasvisto muuttuu, kalojen kutupaikat vaihtuu. Siitä oli jokubtutkimus jossa todettiin et se oli haitaks luonnolle enemmän ku hyödyks.

En tiiä mistä tää tuli mieleen mut tulipahan vaan ku luin mäit postei.


ydinvoima on melko puhdas vaihtoehto tosiaan. Jotkut vetoaa kaivosten louhimisen ympäristövaikutuksiin, mutta toisaalta kivihiiltäkin ja muita metalleja louhitaan, en tiedä siitä tarkemmin. Vesivoima on tosiaan ongelmallinen. Tuulivoimassa ongelmana on sääntely energiatarpeen heilahtelujen varalta, tuulta ei vain saa lisää nuppia kääntämällä.

Quote (Napi @ Aug 21 2014 04:38pm)


onnistuukohan näillä napapiireillä? Joka tapauksessa aika hyvällä mallilla näyttäis olevan

This post was edited by Olod on Aug 21 2014 07:41am
Member
Posts: 45,753
Joined: Sep 8 2004
Gold: 556.34
Aug 21 2014 07:38am
Member
Posts: 10,053
Joined: Apr 5 2008
Gold: 620.96
Aug 21 2014 08:34am
http://inhabitat.com/solar-power-is-cheaper-than-nuclear-for-the-first-time/

Vanha artikkeli kirjanmerkeist. En kyl tiedä mitään suomen aurinkovoiman kannatavuudesta, mut kyl sil pari koulua ainakin pyörii vantaal.
En sit tiiä kuin isot energiajätit lobbais jos lähettäis ajamaan jokaiseen kotiin katolle aurinkopaneeleit.

Mitä tulee ruuan tuotantojen etuihin, lihan tuottaminen on tuottaa kymmeniä kertoja suurempia päästöjä, kun ollaan huomioitu kasvatus, rehu, logistiikkoa jne. kertoimet jotain 1:45. En nyt löydä sitä tapaa kirjanmerkeistä millä tää on laskettu (mul on näitä joku 900 vuosien varrelta).

http://wwf.fi/wwf-suomi/viestinta/uutiset-ja-tiedotteet/WWF-selvitti--Nailla-kulutusvalinnoilla-vaikutat-eniten-hiilijalanjalkeesi-1382.a tosta aiheesta lisää.

http://www.vihreapolku.info/ekologinen_jalanjalki



This post was edited by hartwall on Aug 21 2014 08:38am
Member
Posts: 47,508
Joined: Apr 10 2007
Gold: 24,297.85
Aug 21 2014 08:44am
noh, ihmisiä on liikaa. ihmisten tyhmyys ja luonto kyllä korjaa asian aikanaan
Member
Posts: 24,688
Joined: Jul 10 2008
Gold: 0.01
Warn: 10%
Aug 21 2014 08:53am
Joo aurinkovoima saattas olla ihan jees, mut suomes tuo talviaika saattaa tuotaa ongelmaa kun ei viikkoon näy aurinkoa ku pari tuntia. (Riippuen alueesta)
Kotitalouksiinhan kannattaa laittaa kalliolämpö ja sillä tavalla vähentää suuresti ylimäärästä energian tarvetta. Viehän sekin jotain mut huomattavasti parempi se on kuin suora sähkö, puu, öljy yms.

Joo, tuulivoima, se onkin ongelmallinen täälläpäin. Se kun tuulee miten sattuu. Suomessa ei juurikaan ole omaa virtausta joka kulkee läpi aina samasta paikasta ja samaan suuntaan.

Itse kannattaisin ydinvoimaa suomeen. Jätteet talteen, koska siitäkin joku professori vinkkas et ne on ollu läpimutron partaal jonkun aikaa siinä, kuinka nää uraanitangot yms pystyttäis käyttämään paremmin. Eli vielä enemmän irti niistä ja mahdollisesti jatkokäyttö pienemmässä muodossa. Uudelleen lataus yms.
Noh ne on tulevaisuuden juttuja.
Itselläni nyt lämmitys tulee kaukolämmöllä. Isojen firmojen hukkalämpö ohjataan mulle käyttöön
(Periaattees) onhan sekin jo parempi kuin taivaalle purkaminen.
Member
Posts: 10,053
Joined: Apr 5 2008
Gold: 620.96
Aug 21 2014 08:55am
Quote (A2K @ 21 Aug 2014 16:53)
Joo aurinkovoima saattas olla ihan jees, mut suomes tuo talviaika saattaa tuotaa ongelmaa kun ei viikkoon näy aurinkoa ku pari tuntia. (Riippuen alueesta)
Kotitalouksiinhan kannattaa laittaa kalliolämpö ja sillä tavalla vähentää suuresti ylimäärästä energian tarvetta. Viehän sekin jotain mut huomattavasti parempi se on kuin suora sähkö, puu, öljy yms.

Joo, tuulivoima, se onkin ongelmallinen täälläpäin. Se kun tuulee miten sattuu. Suomessa ei juurikaan ole omaa virtausta joka kulkee läpi aina samasta paikasta ja samaan suuntaan.

Itse kannattaisin ydinvoimaa suomeen. Jätteet talteen, koska siitäkin joku professori vinkkas et ne on ollu läpimutron partaal jonkun aikaa siinä, kuinka nää uraanitangot yms pystyttäis käyttämään paremmin. Eli vielä enemmän irti niistä ja mahdollisesti jatkokäyttö pienemmässä muodossa. Uudelleen lataus yms.
Noh ne on tulevaisuuden juttuja.
Itselläni nyt lämmitys tulee kaukolämmöllä. Isojen firmojen hukkalämpö ohjataan mulle käyttöön
(Periaattees) onhan sekin jo parempi kuin taivaalle purkaminen.


suomi on itseasias ihanteellisimpia maita tuulivoimalle.
Go Back To Suomi Topic List
Prev1361362363364365458Next
Add Reply New Topic New Poll