d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Suomi > Uskonto > Uskoa Vai Ei?
Prev12346Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 3,927.00
May 4 2014 04:09am
Quote (A2K @ 4 May 2014 11:01)
Eroakirkosta.fi

Helpoin tapa jättää propaganda-keskus ja sen turhaan maksetut verot.

No meneehän siitä kirkollisverosta rahaa ihan hyviinkin asioihin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_evankelis-luterilainen_kirkko#Talous
" talousarvion mukaan jäsen maksaa vuodessa kirkollisveroa keskimäärin 198 euroa" Joista rahaa menee:
Paikallisseurakunnat 58 €
Kiinteistötoimi 34 €
Yhteinen nuorisotyö 27 €
Yleishallinto 17 €
Diakonia ja yhteiskuntavastuu 15 €
Yhteinen lapsityö 14 €
Hautaustoimi 12 €
Viestintä 8 €
Lähetysjärjestöt ja Kirkon Ulkomaanapu 6 €
Perheneuvonta 3 €
Sairaalasielunhoito 3 €
Member
Gold: 977.01
May 4 2014 07:13am
Paikallisseurakunnat 58 €
Kiinteistötoimi 34 €
Yhteinen nuorisotyö 27 €
Yleishallinto 17 €
Diakonia ja yhteiskuntavastuu 15 €
Yhteinen lapsityö 14 €
Hautaustoimi 12 €
Viestintä 8 €
Lähetysjärjestöt ja Kirkon Ulkomaanapu 6 €
Perheneuvonta 3 €
Sairaalasielunhoito 3 €

Ainakin lihavoidut kohdat ovat mielestäni erittäin kyseenalaista luokitella hyviin tai järkeviin asioihin.
Osassa lihavoiduista on vähintään kyseenalaisia rahanreikiä taikka täysin hyödytöntä apua jota suurena apuna väitetään, vaikka niissä suuri osa olisikin erittäin järkevää ja hyödyllistä.
Member
Gold: 0.00
May 4 2014 07:17am
en kuulu kirkkoon taisin erota samana vai seuraavana päivänä kun täytin 18... kouluista sais kyl poistaa moisen aineen
Member
Gold: 0.01
Warn: 10%
May 4 2014 07:28am
Quote (Nkk @ 4 May 2014 13:09)
No meneehän siitä kirkollisverosta rahaa ihan hyviinkin asioihin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_evankelis-luterilainen_kirkko#Talous
" talousarvion mukaan jäsen maksaa vuodessa kirkollisveroa keskimäärin 198 euroa" Joista rahaa menee:

Mitä hyvää noissa oli?
Itseäni ei edes haudata vaan poltetaan tuhkaksi.
Valtaosa noista ei koske mua tai mun omaisia mitenkään.

Paikallisseurakunnat 58 € ei koske minua. Eikä vois vähempää kiinnostaa.
Kiinteistötoimi 34 € ei koske minua. Hoitakoot rahansa talkoilla tai vaikka keräämällä niiltä jotka haluaa antaa.
Yhteinen nuorisotyö 27 € ei koske minua. Kaupunki tarjoaa paljon oleskelutiloja sekä tapahtumia nuorisolle ilman propakandaa, jota aina ängetään kirkon järkkäämiin tapahtumiin.
Yleishallinto 17 € pitäskö mun maksaa jollekkin mitä en tarvi?
Diakonia ja yhteiskuntavastuu 15 € häh? Miks mun näillekkään pitäs mitään maksaa?
Yhteinen lapsityö 14 € valtio tarjoaa myös tämän.
Hautaustoimi 12 € ei kiinnosta. Kuolleet ei maksa. Eli ei koske minua. Muutenkin polttohautaus > perinteinen
Viestintä 8 € mikä viestintä? Tarkoittanet propakanda.
Lähetysjärjestöt ja Kirkon Ulkomaanapu 6 € eli siis ulkomaan propakanda?
Perheneuvonta 3 € tämän saa kelaltakin. Sossulta myös. Kaupunki tarjoaa.
Sairaalasielunhoito 3 € sielunhoito? Eli siis asia jota ei pystytä todistamaa. Asia jota ei ole olemassakaan. Sen sairashoitomaksu? :rofl:

Eihän noista mikään kolikko mene mihinkään järkevään. :rofl:
Member
Gold: 16,453.00
May 4 2014 08:21am
Quote (A2K @ May 4 2014 01:28pm)
Mitä hyvää noissa oli?
Itseäni ei edes haudata vaan poltetaan tuhkaksi.
Valtaosa noista ei koske mua tai mun omaisia mitenkään.

Paikallisseurakunnat 58 €  ei koske minua. Eikä vois vähempää kiinnostaa.
Kiinteistötoimi 34 € ei koske minua. Hoitakoot rahansa talkoilla tai vaikka keräämällä niiltä jotka haluaa antaa.
Yhteinen nuorisotyö 27 € ei koske minua. Kaupunki tarjoaa paljon oleskelutiloja sekä tapahtumia nuorisolle ilman propakandaa, jota aina ängetään kirkon järkkäämiin tapahtumiin.
Yleishallinto 17 € pitäskö mun maksaa jollekkin mitä en tarvi?
Diakonia ja yhteiskuntavastuu 15 € häh? Miks mun näillekkään pitäs mitään maksaa?
Hautaustoimi 12 € ei kiinnosta. Kuolleet ei maksa. Eli ei koske minua. Muutenkin polttohautaus > perinteinen
Viestintä 8 € mikä viestintä? Tarkoittanet propakanda.
Perheneuvonta 3 € tämän saa kelaltakin. Sossulta myös. Kaupunki tarjoaa.
Sairaalasielunhoito 3 € sielunhoito? Eli siis asia jota ei pystytä todistamaa. Asia jota ei ole olemassakaan. Sen sairashoitomaksu? :rofl:

Eihän noista mikään kolikko mene mihinkään järkevään. :rofl:

I agree.
Member
May 4 2014 08:41am
Tuli viel mieleen, et kirkko ylistää hengellistä vaurautta ja kehottaa irtautumaan maallisesta mammonasta jolla ei ole väliä. Sit kuitenkin on verot ja palkat ja kaikki muut, vaikka tuohan pitäis olla kutsumus. Ja hengellinen rikkaus tärkeämpää kuin maallinen. Sitten kultaiset ristit ja kruunut johtajilla yms. Aika kaksnaamasta mun mielestä.
Member
Gold: 68.99
May 4 2014 09:27am
Quote (A2K @ May 4 2014 04:28pm)
no enpä tiiä, aika arvokkaitahan noi kirkkorakennukset on ihan vaikka sillai kulttuurihistoriallisessa mielessä. kyllähän noita Suomen linnojaki pidetään yllä
siis hetkinen... etkö sä aiemmin sanonu, että sä et oo junnuna osallistunu kirkon tapahtumii
aika vähän "propagandaa" - eli jotai hartauksia siel loppupeleis oli. ja muutenki perinteisesti noi kaupunnin tarjoamat jutut nyt on vähän mitä on - ainaki tollai määrällisesti

siis kirkon tarjoama sairaanhoito, spurgujen avustaminen jne. ei kinosta?
mutta enempi ei oo parempi?
noh, jos ei kiinnosta maksaa hautaustoimesta - joka on loppupeleissä aika kallista ja tilaa vievää lystiä, voidaan järjestää vaikkapa jotai sikaloita tjsp. joissa ruumiit pistetään hyötykäyttöön appeena
kumma propagandistinen päähänpinttymä, etenki ku ottaa huomioon että et ilmesesti oo ollu ikinä(?) missään tekemisissä minkään kirkon toiminnan kanssa - onkohan kehitysmaissa lukutaidon jne. kehittäminen sitte sitä "propagandaa"
no mua ei iha rehellisesti haittaa pätkääkään se, että Irma-mummolle voidaan tarjota se pieni lohtu taivaspaikasta tollai papin toimesta ku se lojuu kuolinvuoteellaan, etenkää jos se maksaa sen 3e kuussa

Quote (Swash @ May 4 2014 11:10am)
Itellä samanlaiset ajatukset vaikkakin osallistuin siihen pakolliseen uskonnon opetukseen. Toi elämänkatsomustieto ois varmasti paljon kätevämpi nykyään senkin takia, että väistämättä törmää ihmisiin joilla on erilainen uskonto ja samalla vähän erilainen ihmiskäsitys. Tuntuu, että aika suuri osa peruskoulun ja lukion opetuksesta on siinä mielessä etnosentristä, että opetus perustuu just länsimaalaisen ja eurooppalaisen maailmankuvan pohjalle. Se on tietysti ihan ymmärrettävää koska kaikkeen ei riitä resurssit ja aika, mut vois tota uskonnon opetusta mun mielestä uudistaa aika lailla, tuoda se vähän niin kun 2000-luvulle. Lukion historian opetuskin oli siinä mielessä ihmeellistä, että Suomen historiaan päästiin kunnolla vasta syventävillä kursseilla, ja ne pakolliset kurssit tais olla aika lailla just antiikkia ja muuta sellasta minkä päälle eurooppalainen yhteiskunta on rakentunu.

kyllä uskonnontunneilla ainaki mun muistikuvieni mukaan käytiin montaaki uskontoa. pääpaino tietenki kristinuskolla, koska Suomi kuuluu luterilaismallisen kristinuskon piiriin. opetushallitus määrittelee uskonnonopetuksen tavoitteen seuraavasti:
Quote (edu.fi)
monipuolisen uskonnollisen ja katsomuksellisen yleissivistyksen saavuttamisen

lukion yhestä pakollisesta uskonnonkurssista en kyl paljoo muista, paitsi sen että vieressä istuvalla neidillä oli tosi isot rinnat
Member
Gold: 60.01
May 4 2014 09:30am
Quote (A2K @ 4 May 2014 08:45)
katsotaan erillaisia uskontoja sekä ajattelutapoja yleisellä tasolla. Mitä ne palvoo, miks ja niin edelleen

Nykyisen peruskoulun opetussuunnitelman mukainen uskonnonopetushan on siis lähtökohtaisesti juuri tätä.

/e: A2K, mikä koulutus sulla on btw?

This post was edited by Rupsu on May 4 2014 09:34am
Member
May 4 2014 10:07am
Quote (Rupsu @ 4 May 2014 18:30)
Nykyisen peruskoulun opetussuunnitelman mukainen uskonnonopetushan on siis lähtökohtaisesti juuri tätä.

/e: A2K, mikä koulutus sulla on btw?

Peruskoulu ja toisen sekä kolmannen asteen koulutus.
Hyvä jos ovst muuttaneet. Ainakin mun aikana ja myöhemminkin kuullut veljen lapsilta, että edelleen se on tunnustuksellista.

Ja mitä gastlyn kirjotuksiin tulee, aivan, en ole ollut tekemisissä kirkkojen kanssa paljon ollenkaan, mutta ne harvat pienet kerrat kun olen johonkin pakosta joutunut, olen myös joutunut kuulemaan propakandaa. Lasken propakandaksi kaiken uskonnollisen puheen. Rukoukset, virret kaiken. Iha kuin mainos o kaupallista propakandaa ja vaalimainos on poliittista.

Täälläkin mun lapset kerran vietiin johonkin vitun salemin joulunäytökseen. Vanhempi poika oli ihan sekasin sen jälkeen. Puhu vitun kuninkaista jokka syntyy uudestaan. Aivopesevät lapsia minuuteissa.
Onneks sain palautettua lapsen järkiinsä ja kerrottua että ne kaikki oli valhetta eikä niitä pidä uskoa. Oli kyllä sanonut tarhan väelle ettei mun lapsia saa ottaa mukaan tuollaisii propakandatilaisuuksii .

Eikä enään otetakkaan. Normaalit juhlat saa viettää, lastennjuhlat lasten tavoilla. Kunhan niistä oidetään tällönen uskonnon levittäminen poissa.
Member
Gold: 16,453.00
May 4 2014 02:29pm
Mun mielestä hyvänä esimerkkinä pidän sitä, että kun aletaan miettimään maailmankaikkeutta, mistä alkuräjähdykseen tarvittavat alkuaineet yms tullu jne., niin uskovaiset ihmiset pystyy helposti sivuuttamaan evoluution sanomalla että "Ei teillä ole mitään todisteita mistä ne on tullut, jumala kaiken on luonut.". Jotenkin kertoo imo siitä että järki ei yksinkertasesti riitä ajattelemaan / tutkimaan asiaa sen syvällisemmin. Täysin vastenmielistä tommonen ajattelutapa. Herätkää ihmiset todellisuuteen, Jumala ei ole olemassa. Eikä Jesse, vaikka Jesus nimisiä on maailma pullollaan.
Go Back To Suomi Topic List
Prev12346Next
Add Reply New Topic New Poll