Quote (Pomppeli @ 19 Feb 2013 20:15)
Ei ole.
Perjantai on viikon viides päivä ja tavallisimmin viikon viimeinen työpäivä. (Lauantai on viikon viimeinen arkipäivä). Torstai on perjantaita ennen ja lauantai sen jälkeen.
Aika on sosiaalinen konstruktio, joka perustuu maapallon ja sen ympäristön mitattaviin ja havainnollistettaviin liikkeisiin.
Meidän kulttuurissa vuorokausi vaihtuu keskiyöllä? Miksi? Koska niin on sovittu, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi. Esim. auringon noustessa tai auringon laskiessa.
Ihmiset ei havaitse kuin suhteellisen ajan, mikä siis tarkoittaa sitä aikaa, jonka voi havaita mittaamalla havaittavien kohteiden, kuten esim. auringon ja kuun liikkeitä.
Aikajärjestelmät on vain sovittuja ja perustuu sovittuihin kiintopisteisiin, joiden suhteen "aika" sitten lasketaan.
Nyt ajattelin jatkaa Perjantain viettoa.