Quote (hartwall @ 7 Dec 2012 12:15)
eiks vanhas testamentis oo just näit "book of ezekiel" ja "book of jeremiah" yms, ni eiks ne oo vähän niinku niiden kirjottamia vai häh täh? Pitäis vissii lukasta se kirja.
Alkukieliltä ne on käännetty niin moneen kertaan, ettei noi nimet juurikaan täsmää alkuperäsiin heprean, kreikan ja arameankielisiin nimiin. Sen lisäks kirjotusaikaan harva on ollu kirjotustaitonen, joten tarinat on kulkenu suusta suuhun. Sen jälkeen joku random on yleensä vasta jälkeenpäin kirjannu ne muistiin. Vanha Testamentti, eli heprealainen raamattuhan on se "oldschool", ja uus testamentti on koottu vasta 100 vuotta myöhemmin. Raamatussa on myös paljon kirjoja, joiden alkuperäistä kirjottajaa ei tunneta lainkaan, vaikka kirjan nimi viittaiski johonki tiettyyn nimeen. Täytyy muistaa et 2000 vuoden aikana saattaa nuo nimet vähä niikö unohtua. Muistaakseni ainoat kirjat, joiden kirjottaja on tiedossa olis Paavalin kirjeet.
This post was edited by Rupsu on Dec 7 2012 04:20am