d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Suomi > Kotikutoinen Pizza > Maallikkoherkuttelijat Tervetuloa
123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 32,837
Joined: Jan 23 2009
Gold: 2,364.01
Sep 11 2018 01:48am
Naukin ruokatopicin innoittamana päätin antaa tälle aiheelle ihan oman langan. Eli mikä on teidän resepti suussasulavalle pizzalle?

1. Taikina/pizzapohja
2. Tomaattikastike
3. Juustot
4. Täytteet
5. Mausteet
6. Uunin lämpötila sekä paistoaika
7. Muita spessujuttui

Olen jonkinverran pizzoja tehnyt ja tsekkaillut vaihtoehtoja ja tähän olen päätynyt:

Crud1tyn pizzaohjeet:
Ehdottomasti kun aletaan tekemään niin pizzapohja tehdään itse. Eiköhän kukin osaa sekoittaa vettä hiivaa jauhoja sekä ripaus suolaa. Jos vastaat tähän että ostat kaupasta niin lopeta välittömästi ja mene ostamaan itsellesi saarioisen roiskeläppiä koska olet sen arvoinen.
Tomaattikastikkeena pohjalle ehdottomasti käytetään paseerattua tomaattia. Itse kaadan purkillisen paistinpannulle, maustan suola/oregano/basilika/timjami/mustapippuri/chili (jotain näistä mitä nyt sattuu löytymään tai sopimaan täytecomboon). Kiehautetaan ja kastike on valmis kaadettavaksi kaulitun taikinan päälle. Taikina alkaa kypsyä jo tässä vaiheessa.
Juusto kuuluu tomaattikastikkeen päälle. Tällä varmistetaan että suurin osa juustosta pysyy venyvänä. Käytän yleensä jotain valmisraastesekoitusta mutta jos kaapista löytyy oltermanninperät niin sekin kelpaa. Usein kaksi eri juustoa varmistaa suussasulavan lopputuloksen: Perus(kerma)juusto + Mozzarella/sinihome/feta.
Täytteet vaihtelee mutta oma suosikki on kinkku ananas aurajuusto. Tärkeää on, että täytteitä ei laiteta järkyttävää kerrosta pizzan päälle, koska tomaattikastikkeen pitää päästä hiljalleen tiivistymään. Vetinen pizza on kamalaa, eikä mukavaa syödä.
Tärkein vaihe jossa ihmiset mielestäni epäonnistuvat on paistovaihe. Uuni laitetaan 250-300 asteeseen. Uunipelti kuumennetaan valmiiksi ko. asteeseen ja pizza tehdään leivinpaperin päälle. Tämä siksi, että ainoa asia minkä pizzassa oikeastaan tarvitsee kypsyä on se pohja; Kun pizza asetetaan kuumalle pellille niin pohja alkaa kypsyä välittömästi. Täytteet ei kuivahda päälle ja pohja ei jää lötköksi. Paistoajaksi piisaa jotain väliltä 6-12min riippuen lämpötilasta ja uunin tehosta. Pizzan reunoista näkee hyvin koska sen voi ottaa pois.

Luultavasti suurinta osaa ei ole näin paljoa kiinnostanut :thumbsup:

This post was edited by Crud1ty on Sep 11 2018 01:49am
Member
Posts: 19,694
Joined: Jan 3 2007
Gold: 12,203.51
Sep 11 2018 07:23am
Pitää tota peltikikkaa kokeilla, ja samoin juustoviritelmää!

Kastikeena täällä menee ihan Mutin purkki, siihen halutessaan sit laittaa mustapippuria / basilikaa.

Viimeeks aloin miettimään et mikä ero on pizzajauholla ja tavan vehnäjauholla, kun laitoin sit vehnäjauhoja lisäks kun ei pizzajauhot riittänykkään :huh:

Ja mitä hiivaan tulee niin en voi enää sietää muutakun kuivahiivaa, ei tarvii pyöritellä sitä limapalloa siihen veteen vaan laittaa sen pussin jauhojen sekaan vaan ja antaa mennä, tuntuu kohoovankin paremmin ^_^

Ongelma on yleensä mulla että laitan täytettä myös ihan sikana liikaa, et hyväkun leuat edes riittää haukkaamaan palaa. Mut aina on tullu syötyy, sillonkin kun kerran erehdyin laittamaan voipaperia leivinpaperin sijaan ja siihehän se kiinni jäi :lol:

eli,

1. Pizzajauhot & kuivahiiva sekä loraus öljyä.
2. Mutin purkki maustettuna pippuri/basilika (tuore)
3. Aurajuusto & raastettujuusto
4. jauheliha salami ananas sieni juustot on suosikki. Toinen on kana kinkku sieni katkarapu juustot. Joskus myös hairahtaa laittamaan sipulia jos sitä vaan kaapissa on lojumassa
5. Valkopippuri on hyvä mauste jossei hae tulisuutta, tulisuutta sit joko tuorechilillä tai paprikachilijauheella.
6. Uuni 225 ja paistoaika reunoista kattomalla, joskus se saattaa lojua yli vartinkin siellä (riippuen miten kaulinta on onnistunu)
Member
Posts: 32,837
Joined: Jan 23 2009
Gold: 2,364.01
Sep 11 2018 12:01pm
Mutin purkki? Onko se niinku tomaattipyree/-sose?

Huomasitkos jotain eroa pizzajauhoilla ja vehnäjauhoissa? Itse aina käyttänyt sitä keltasta kahen kilon säkkiä :DDD
Member
Posts: 105,406
Joined: Feb 21 2012
Gold: 18,722.43
Sep 11 2018 04:02pm
Nyt viimesimmät kerrat oon tehny noi pitsat tortilla pohjaan, se siis pellille ja siihe aineet.
Reunat pitää ehdottomasti sivellä kepsupilla tai palaa!!!!!!!!!!

täytteeks käy kun paistaa pannulla eka jauhelihan+kinkun+sipulin+lyökin+taco soos hot, se mössö sopii hyvin
lisäks tietenkin ananasta ja juustoa

täytteitä ei kannata holovata liikaa, jää lötköks keskeltä. paista uunissa noin 200 astetta uunin ylä-osassa (uuni normaalille keskilämmölle) mutta pelti enemmän ylös ettei pala pohja, paistuu erittäin vikkelään ehkä 5 minsaa max

edit: crudity kokeile joskus noita taco soos juttuja paseeratun tomaatin tilalle. on minusta parempia (ja kalliimpiakin kyllä)

This post was edited by do_NaUKI on Sep 11 2018 04:03pm
Member
Posts: 9,974
Joined: Mar 1 2007
Gold: 0.00
Sep 11 2018 09:42pm
Quote (Crud1ty @ 11 Sep 2018 10:48)
Naukin ruokatopicin innoittamana päätin antaa tälle aiheelle ihan oman langan. Eli mikä on teidän resepti suussasulavalle pizzalle?

1. Taikina/pizzapohja
2. Tomaattikastike
3. Juustot
4. Täytteet
5. Mausteet
6. Uunin lämpötila sekä paistoaika
7. Muita spessujuttui

Olen jonkinverran pizzoja tehnyt ja tsekkaillut vaihtoehtoja ja tähän olen päätynyt:

Crud1tyn pizzaohjeet:
Ehdottomasti kun aletaan tekemään niin pizzapohja tehdään itse. Eiköhän kukin osaa sekoittaa vettä hiivaa jauhoja sekä ripaus suolaa. Jos vastaat tähän että ostat kaupasta niin lopeta välittömästi ja mene ostamaan itsellesi saarioisen roiskeläppiä koska olet sen arvoinen.
Tomaattikastikkeena pohjalle ehdottomasti käytetään paseerattua tomaattia. Itse kaadan purkillisen paistinpannulle, maustan suola/oregano/basilika/timjami/mustapippuri/chili (jotain näistä mitä nyt sattuu löytymään tai sopimaan täytecomboon). Kiehautetaan ja kastike on valmis kaadettavaksi kaulitun taikinan päälle. Taikina alkaa kypsyä jo tässä vaiheessa.
Juusto kuuluu tomaattikastikkeen päälle. Tällä varmistetaan että suurin osa juustosta pysyy venyvänä. Käytän yleensä jotain valmisraastesekoitusta mutta jos kaapista löytyy oltermanninperät niin sekin kelpaa. Usein kaksi eri juustoa varmistaa suussasulavan lopputuloksen: Perus(kerma)juusto + Mozzarella/sinihome/feta.
Täytteet vaihtelee mutta oma suosikki on kinkku ananas aurajuusto. Tärkeää on, että täytteitä ei laiteta järkyttävää kerrosta pizzan päälle, koska tomaattikastikkeen pitää päästä hiljalleen tiivistymään. Vetinen pizza on kamalaa, eikä mukavaa syödä.
Tärkein vaihe jossa ihmiset mielestäni epäonnistuvat on paistovaihe. Uuni laitetaan 250-300 asteeseen. Uunipelti kuumennetaan valmiiksi ko. asteeseen ja pizza tehdään leivinpaperin päälle. Tämä siksi, että ainoa asia minkä pizzassa oikeastaan tarvitsee kypsyä on se pohja; Kun pizza asetetaan kuumalle pellille niin pohja alkaa kypsyä välittömästi. Täytteet ei kuivahda päälle ja pohja ei jää lötköksi. Paistoajaksi piisaa jotain väliltä 6-12min riippuen lämpötilasta ja uunin tehosta. Pizzan reunoista näkee hyvin koska sen voi ottaa pois.

Luultavasti suurinta osaa ei ole näin paljoa kiinnostanut :thumbsup:



Tldr

Oma ohje: soita lähimpää pizzeriaan -> tilaa -> done.
Member
Posts: 32,837
Joined: Jan 23 2009
Gold: 2,364.01
Sep 12 2018 12:02am
Quote (do_NaUKI @ Sep 12 2018 12:02am)
Nyt viimesimmät kerrat oon tehny noi pitsat tortilla pohjaan, se siis pellille ja siihe aineet.

edit: crudity kokeile joskus noita taco soos juttuja paseeratun tomaatin tilalle. on minusta parempia (ja kalliimpiakin kyllä)


Jossain törmäsin tortillapizzapohjakonseptiin. Oisko ollu IL klikkiotsikko. Pitäny kyl testailla muttei oo ees muistanu. Tuliskoha isosta tortillalätystä hyvä sisäänleivottu pizza? Valelee vaan voisulalla sitä kuorta mennentullen niin pysyy notkeana.
Ei kyl tuu käytettyä normitortilloiskaa taco soosei. Ei ne ny nii häävei oo. Jauheliha tosi mausteisen näköiseksi ja salsana toimii aimo pläjäys srirachaa. Jos ei vesi ala valumaa silmistä nii lisätään srirachaa.

Quote (Ninzi @ Sep 12 2018 05:42am)
Tldr

Oma ohje: soita lähimpää pizzeriaan -> tilaa -> done.


Oletko sinä ruoan syöjä? :D
Member
Posts: 19,694
Joined: Jan 3 2007
Gold: 12,203.51
Sep 12 2018 05:32am
Quote (Crud1ty @ 11 Sep 2018 21:01)
Mutin purkki? Onko se niinku tomaattipyree/-sose?

Huomasitkos jotain eroa pizzajauhoilla ja vehnäjauhoissa? Itse aina käyttänyt sitä keltasta kahen kilon säkkiä :DDD


Tomaattimurskaa oon käyttäny ite siihen, Mutilta löytyy kyl monessa eri koostumuksessa ja maussa tota tomaattia. Ihan tottapuhuakseni en kyl havainnu mitään eroa jauhoissa kun mätin itekin siitä kahen kilon keltasesta säkistä siihen pizzajauhojen lisäks :rofl: Salee oo muuta eroa ku hinta

// oli pakko googlettaa

Pizzajauho sisältää durumvehnäjauhoa, jonka ansiosta taikinaa on helppo kaulia ja käsitellä, se pitää kaulittaessa hyvin muotonsa vetäytymättä takaisin.

Tättärää ja se pizzajauho on vissii 3krt kalliimpaa


Muuten kaulitteko pohjanne vai näpräättekö sormilla vai käytättekö sitä pientä puukalikkaa :lol:

This post was edited by Give on Sep 12 2018 05:35am
Member
Posts: 10,053
Joined: Apr 5 2008
Gold: 620.96
Sep 12 2018 10:48am
En käytä ruuanlaittoon aikaa jos teen itelle.
Member
Posts: 105,406
Joined: Feb 21 2012
Gold: 18,722.43
Sep 12 2018 06:42pm
Quote (Crud1ty @ Sep 12 2018 08:02am)
Jossain törmäsin tortillapizzapohjakonseptiin. Oisko ollu IL klikkiotsikko. Pitäny kyl testailla muttei oo ees muistanu. Tuliskoha isosta tortillalätystä hyvä sisäänleivottu pizza? Valelee vaan voisulalla sitä kuorta mennentullen niin pysyy notkeana.
Ei kyl tuu käytettyä normitortilloiskaa taco soosei. Ei ne ny nii häävei oo. Jauheliha tosi mausteisen näköiseksi ja salsana toimii aimo pläjäys srirachaa. Jos ei vesi ala valumaa silmistä nii lisätään srirachaa.



Oletko sinä ruoan syöjä? :D


en oo koskaan kokeillu sisäänleivottua. mut isoja pohjia kannattaa ehottomasti olla myös noihin normi tortillapohjapitsoihin. oon ite tehny niitä ekan kerran jo about 10v sitte. Käytännössä menee nii että eka tehää normi tortilloja ja jos pohjia jää yli ni niistä sitten pitsoja seuraavalle päivälle. on ihan jeba jos tykkään erittäin ohuesta pohjasta.
Member
Posts: 32,837
Joined: Jan 23 2009
Gold: 2,364.01
Sep 13 2018 01:59am
Quote (Give @ Sep 12 2018 01:32pm)
Muuten kaulitteko pohjanne vai näpräättekö sormilla vai käytättekö sitä pientä puukalikkaa :lol:


Kaulitaan kaulitaan! Vaikkahan sitten termospullolla :D

Quote (hartwall @ Sep 12 2018 06:48pm)
En käytä ruuanlaittoon aikaa jos teen itelle.


Mutta osaisit tehdä erinomaista pizzaa mielitietylle?

Quote (do_NaUKI @ Sep 13 2018 02:42am)
en oo koskaan kokeillu sisäänleivottua. mut isoja pohjia kannattaa ehottomasti olla myös noihin normi tortillapohjapitsoihin. oon ite tehny niitä ekan kerran jo about 10v sitte. Käytännössä menee nii että eka tehää normi tortilloja ja jos pohjia jää yli ni niistä sitten pitsoja seuraavalle päivälle. on ihan jeba jos tykkään erittäin ohuesta pohjasta


Huomenna menee testiin tortillapizzapohja :thumbsup:
Go Back To Suomi Topic List
123Next
Add Reply New Topic New Poll