Quote (berhemuli @ 27 Jun 2013 23:06)
Vad har hänt?
Yay vändning av aik!
DIF skulle igår ha anordnat en "testmatch" på Tele2. Matchen skulle hållas i syftet att prova ut arenan, t.ex. se till att inpasseringssystemen, toaletter, och allt annat fungerar som det ska. I matchen skulle gamla Djurgårdsprofiler spela, bland annat Galloway, Markus Karlsson, Knezevic, Tauer... Eftersom arenan inte är klar skulle publiken få stå på en sektion, ca 3000 biljetter. Gratisbiljetter, till medlemmar i DIF, för övrigt. Småbarn, vuxna, alla möjliga.
Bajen fans (ja, den officiella föreningen) blev extremt kissnödiga och ledsna eftersom de blivit "lovade" premiärmatchen på arenan, och uppmanar på sin hemsida till att visa vilka som bestämmer på Söder, med sin tuffa slogan "Defend Söderort", och nämnde iofs i förbifarten att "...men ni får inte bryta mot lagen". Igår hade någon (att det är en bajare är ingen högoddsare) placerat ut en sprängladdning i anslutning till arenan - med en lapp att det "finns fler", vilket fick till följd att polisen spärrar av hela skiten, blåser av matchen och genomsöker arenan. Med start idag är det dags för slutbesiktning, vilket innebär att ingen kommer in på arenan längre. Försvarar polisens beslut fullt ut.
Saken är den, att sprängladdningen var dessutom skarp. En bomb. Polisen rubricerar det som mordförsök. Bajen fans har själva lyckats skapa en stämning som gör att idioter placerar ut en bomb, de har själva tagit våldsstegen ytterligare 10 steg uppåt. Självklart tänkte de aldrig spränga på sin egna hemmaarena, men hur FAN tänker man?
Igår kväll promenerade DFG runt på Söder. Jag hörde polissirener från där jag bor (Skanstull) var femte minut mellan 17-23. Men jag tror inte det tar slut där...
Men ja - Vad kommer hända när Bajen spelar premiärmatch? Det här känns fan inte bra någonstans.
läs även:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/sverige/article17037194.abThis post was edited by LorveN on Jun 27 2013 11:17pm