Quote (berhemuli @ 27 May 2013 08:54)
Syns på film tydligt att det flyger stolar från difklacken mot snuten/ordningsvakterna. Samt att en ensam gårdare springer in på plan förbi snutarna fram till 1000göteborgare och slår till en snubbe för att springa tillbaka.. haha..

...för att sedan bli bortjagad av 50+ göteborgare med rånarluva, därefter åka på batong+nacksving av två poliser, och sedan ligga nertryckt ned ett knä i ryggen i fem minuter. Najs. DIFaren som sprang fram är naturligtvis ett pucko som springer fram, och det är helt rätt att polisen stoppar honom med batonger eller vad som nu krävs, men att sedan skita fullständigt i de 50+ GBGarna med bengaler är makalöst dåligt. Tro fan att en bengal flyger upp på läktaren förr eller senare, men polisen "tänkte inte på det". Idioter.
svff agerar som om dom aldrig sett en final förut, såklart det blir planinvasion, det hade hänt oavsett vem som vinner. Dock borde dom lagt direkt vid matchslut en polismur vid typ halva plan eller liknande för att förhindra att folk springer fram till dif klacken.
Sen att ab skriver "bengalchocken" är rätt komiskt.. nya ord vid varje "skandal". Och att det är en av dom värsta skandalerna i svensk fotbollshistoria.. näe, inte såå mycket hände.. var lite hets och en bengal flög in i klacken (inte första gången detta händer direkt i allsvenskan).. och det här var efter slutsignal ändå.. Tycker det är ändå värre i skala när dif kvalade sig kvar i allsvenskan och någon djurgårdare slog en assyriska spelare i huvet på väg in i plan.
Men såklart ska svff få betala av det här, hade någon klubb hållt i säkerheten hade böterna blivit grova.
SvFF har konstaterat att det inte framgår någonstans i deras stadgar hur de ska bete sig om de själva misskött säkerheten (!!), så därför kommer IFK och DIF få bära hundhuvudet. Professionellt av SvFF, verkligen. Aftonbladets retorik är för övrigt som den är...
Jag håller med dig fullt ut angående att segrande lag i cupen (eller allsvenskan, kvalserien, osv) ska kunna springa in i glädjerus på planen, och att polisen borde fokuserat på en rejäl mur vid mittplan. Närmar sig någon för att ta sig förbi, ja då kör man batong och pepparspray, lätt som en plätt.
Värre skandaler, på rak arm, är för övrigt när Bajen sköt raketer överallt inklusive mot egna läktare i (sista någonsin) derbyt mot DIF på Söderstadion. Anser också att det var värre när Bajen slängde in en fyrverkeripjäs som exploderade någon meter från AIKs Maanoja. Fyfan, det var obehagligt på riktigt.
Förövrigt otur att er mål vid hörna inte räknades.. var visst över kortsidelinjen eller något under inspel från hörnan.
Ah, det var därför de blåste av det? Såg man på någon kameravinkel om det faktiskt var rätt blåst också? Jag trodde att de blåste pga ruff i straffområdet eller något sånt.
(överlag så var domarpatrullen helt värdelös på att avgöra huruvida bollar var över linjer, eller vem som var sist på den - linjedomaren längs östra läktaren dömde kategoriskt IFK-inkast varje gång bollen åkte ut, även om han stod 40 m bort och bollen åkte ut pga ett motlägg)
Även så var planen som vanligt riktigt dålig, speciellt efter att det regnat som fan.. Var i princip lotteri hela matchen

Plask plask. Känns bra att man bytt gräs för över fem miljoner hittills den här säsongen, och då är säsongen inte ens halvvägs igenom! Jag lider fan med AIK som behöver spela i ett träsk varannan match. Till och med Stadions tragiska matta är ju bättre än Friends var igår.

Såg förövrigt ett nytt klipp nu, kunde väl räkna till minst en 40tal stolar som kastas mot snuten från djurgårdsklacken.. Folk beskriver dif klacken som helgon och änglar och att dom inte gjorde något och huu som hemska ifk göteborg var, det vad jag såg från ifk var hets och en bengal. Och obs jag ser detta "objektivt" Då jag hatar båda lagen som pesten.. Sen får ni ta det hur ni vill. ^^ Förövrigt alvbåge eller vem det nu är som skriker i mikrofonen, "gå upp på läktaren nu alla göteborgare, så firar vi påvägen hem... Sisten upp är en gaisare!" haha..
Förövrigt verkade även diffare vilja storma plan.. Hade inte det förhindrats av snuten hade detta kunnat bli en total skandal.. (missförstå mig inte, inte pga dif men då hade båda lags fans gått totalt berzerk på varann)
DIF är lika mycket helgon som IFK. Dock var IFK värre igår, det de gjorde hade kunnat sluta rejält illa. Grejen är att så länge IFK-fansen var på sin planhalva efter stormningen så var stämningen lugn på södra. När de däremot var över halva och började provocera så är det klart det tog fart. Det rättfärdigar ingenting alls, absolut inte, men likväl: Om IFK-fansen BARA hade firat sitt guld så hade INGET hänt inne på arenan.
Och lika lite som jag gillar polisens övervåldsinsats mot de som stod längst ner på södra (pepparspray och batonger på sådana som bara står och skriker på IFK-arna, utan antydan till att hoppa över staketet) så håller jag med om att det samtidigt räddade situationen från att urarta. Hade DIF-folk fått motstorma hade det varit tragedi så in i helvete. Polisens fel var att de satte muren 50 meter för långt söderut, och sket i att IFK fortfarande stod och provocerade hejvilt. Man kan inte släcka elden genom att slå på vedträn som inte är i brasan än.
Alvbåge är Sveriges svar på Joe Hart. Så jävla äcklig med sina barnsliga fulpsykningar vid straffläggning, men samtidigt en bra målvakt.
Och slutligen: Matchen!
DIF spelar (hyfsat rättvist också) 1-1 mot ett guldsatsande IFK över 120 minuter. Klart som fan jag är nöjd med lagets insats! Däremot tråkigt att det får avgöras på straffar. Jag hade hellre sett att IFK vinner på golden goal i förlängning, straffar är så slumpartat. Naturligtvis känns det extra mycket så eftersom DIF la två straffar i målramen, men ändå... "Det kunde lika gärna gått vår väg".

Om DIF spelar så här så behöver man inte oroa sig för kvalserien, men då gäller det att de spelar såhär också!
Kul match, surt med resultatet, tragiskt efterspel.