Nu hvor det snart er jul, så synes jeg da at jeg vil dele en nem måde at lave risengrød på, som aldrig brænder på og du skal ikke stå over den hele tiden..
Du tager 180g grødris, det skal ikke være minutris, men rigtige grødris..
Så tager du 1L sødmælk, eller letmælk, hvis du ikke vil have den så fed..
Det skal alt sammen hældes i en skål, som kan tåle mikroovn og som kan dreje rundt derinde.. Jo større jo bedre..
Så giver du det 10 minutter, på højeste watt.. Rør rundt.. 10 minutter.. Rør rundt..
Sådan bliver du ved indtil mælken begynder at fordampe og risene suger.. Nu smager du den til med salt, sukker og vaniliesukker..
Nu giver du den kun 5 minutter af gangen og røre rundt.. Du skal blive ved sådan til du synes risene har det bid du foretrækker.. Hvis du synes den virker for tyk, når du synes risene er færdige, så tilføjer du bare noget mere mælk..
Hvor længe den skal have i mikroovnen varierer fra mikroovn til mikroovn, pga deres watt og hvor gamle de er..
Du kan også lave risengrøden til risalamanden på denne måde, her anbefaler jeg at du tager vaniliestænger som du snitter i og kommer i grøden fra starten af.. Hvis det er de billige tynde skod sataner, så skal der ihvertfald 5 i, til den opskrift..
God appetit og god jul..
Edit: du kan også lave grøden med minutris i mikroen.. Men kan dog ikke opskriften, den står på pakken.. Her skal du dog kun give det 1 minut af gangen, ellers er der grød i hele mikroen.. Taler af erfaring her..
This post was edited by JelleDK on Dec 22 2012 03:58am