d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Det Svenska Hatet > Är Så Otäckt
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 975
Joined: Jul 22 2015
Gold: 9.00
Mar 6 2017 02:09pm
Quote (Svartermetalisk @ Mar 6 2017 10:05pm)
Att älska sina fiender kräver att man ifrågasätter sin instinkt vilket i sin tur kräver att man tänker och att tänka är inte lika roligt som att scrolla reddit så jag tror att idéen om att älska sin nästa förblir utopi.


Jo visst men samtidigt så finns det många som inte hatar sina meningsmotståndare. Det är nog svårt att älska någon som vill lemlästa ens familj men att kunna respektera och behandla en politisk motståndare med vänlighet och respekt borde inte vara för mycket begärt, särskilt inte i Sverige. Det är så SVENSKT att vara vänlig och mild. Det är sorgligt att dessa kvaliteter har minskat så oerhört i vår nationella karaktär.
Member
Posts: 975
Joined: Jul 22 2015
Gold: 9.00
Mar 6 2017 02:12pm
Quote (BraSma @ Mar 6 2017 10:08pm)
Ja tror det är en rätt naturlig (och beklaglig) utveckling som kommit just med att debatten har mer och mer förflyttats till internet.
Att inte se sin motståndare i ögonen och inte heller direkt se konsekvenserna (eller behöva ta ansvar) för det man säger har satt ett mer rått debattklimat.

Nuförtiden sitter självaste amerikanska presidenten och spyr galla på allt och alla genom ett twitter konto.

I Sverige är de minst lika jäkla dåliga bägge sidorna. Vänster som höger. Bara det att vänster gärna känner sig mer legitimerade och har större inflytande och fäste.

Sen, ska tilläggas, ska man vara noga med att skilja på hat och kritik. En del ser hat i allt, så fort någon kommer med en invändning.


Jag instämmer i allt du sa. Både vänster och höger uppför sig många gånger på sandlådenivå. Men jag tror det att det generellt sett är så att lyckliga människor uppför sig vänligt och olyckliga hatiskt.
Member
Posts: 9,330
Joined: Oct 30 2006
Gold: 1,029.08
Mar 6 2017 02:20pm
Quote (Tjo @ 6 Mar 2017 22:12)
Jag instämmer i allt du sa. Både vänster och höger uppför sig många gånger på sandlådenivå. Men jag tror det att det generellt sett är så att lyckliga människor uppför sig vänligt och olyckliga hatiskt.


Delar även din tanke om att det är en bättre approach att vänligt och sakligt komma med kritik. Bättre chans att uppnå både gehör och sanning.

Debatt är som bäst om den sker utan hänsyn till stolthet, med sanning och samförstånd som mål.

Det är något som jag ofta tänker. Däremot misslyckats det ofta. För att alla är mänskliga. Och människor är både idiotiska, stolta.. och hatiska. :D

This post was edited by BraSma on Mar 6 2017 02:21pm
Member
Posts: 975
Joined: Jul 22 2015
Gold: 9.00
Mar 6 2017 02:30pm
Quote (BraSma @ Mar 6 2017 10:20pm)
Delar även din tanke om att det är en bättre approach att vänligt och sakligt komma med kritik. Bättre chans att uppnå både gehör och sanning.

Debatt är som bäst om den sker utan hänsyn till stolthet, med sanning och samförstånd som mål.

Det är något som jag ofta tänker. Däremot misslyckats det ofta. För att alla är mänskliga. Och människor är både idiotiska, stolta.. och hatiska. :D


Precis och politiker bör ha själva resultatet som främsta mål för deras engagemang, inte bråkiga debatter och massa tuppande. Men det är inte många som är strategiskt smarta och pragmatiska... Det är viktigare att ge utlopp för sin ilska. Saknar den äldre generationen svenskar :( så lugna och milda, nästan oskyldiga, raka motsatsen till dagens generation. Kan inte föreställa mig mina gamla mor- och farföräldrar sitta och skriva massa fula ord på internet om folk och politiker som är allmänt hyggliga men bara inte delar deras sätt att se på saker och ting.
Member
Posts: 13,895
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Mar 6 2017 02:39pm
Hat, precis som kärlek ingen vanlig emotion utan klassas som passion. Har vi förmåga att känna kärlek så kommer även dess motsats, hat, att upplevas då det är en grundaffekt.
Jag skulle snarare säga att hatet har minskat då vi utvecklat en acceptans i samhället som inte fanns för 100 år sedan. En anledning är nog att vi inte längre är rädda på det sättet som vi var förr (religion t.ex stor bov).

E: Ser man det till hat mellan länder/folkslag etc kan det väl kanske va lite att vi i västvärlden inte längre bara kan se U-länder som naturresurser med billig arbetskraft.
Vi har garanterat haft slaveri så länge vi har funnits, även fast det inte längre är lagligt så hittar vi andra sätt att utnyttja de som vi kan för att själva dra fördel av det.

This post was edited by PlaaD on Mar 6 2017 02:45pm
Member
Posts: 975
Joined: Jul 22 2015
Gold: 9.00
Mar 6 2017 02:49pm
Quote (PlaaD @ Mar 6 2017 10:39pm)
Hat, precis som kärlek ingen vanlig emotion utan klassas som passion. Har vi förmåga att känna kärlek så kommer även dess motsats, hat, att upplevas då det är en grundaffekt.
Jag skulle snarare säga att hatet har minskat då vi utvecklat en acceptans i samhället som inte fanns för 100 år sedan. En anledning är nog att vi inte längre är rädda på det sättet som vi var förr (religion t.ex stor bov).


Ja men att kunna känna hat är en sak, det har vi redan klarlagt, men att hata en annan person p.g.a. små åsiktsskillnader är en annan. Jag skulle vilja säga att fördomar har minskat, men att hatet har ökat. Det är väl det vi kallar acceptans. De som älskar mest är väl inte riktigt de som hatar mest heller? Fast i och för sig tror jag att själva hatet får sitt utlopp p.g.a. inre frustration. Hatar man inte sverigedemokrater måste man ge utlopp för sin bitterhet på annat håll, och hatar man inte vänsterpartister så får man ägna sig att hata något annat. Likadant med 'religiösa', det är ju inte religion som är problemet för fanns inte religionen skulle de ägna sig åt någon annan typ av skadegörelse.
Member
Posts: 13,895
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Mar 6 2017 03:05pm
Quote (Tjo @ 6 Mar 2017 21:49)
Ja men att kunna känna hat är en sak, det har vi redan klarlagt, men att hata en annan person p.g.a. små åsiktsskillnader är en annan. Jag skulle vilja säga att fördomar har minskat, men att hatet har ökat. Det är väl det vi kallar acceptans. De som älskar mest är väl inte riktigt de som hatar mest heller? Fast i och för sig tror jag att själva hatet får sitt utlopp p.g.a. inre frustration. Hatar man inte sverigedemokrater måste man ge utlopp för sin bitterhet på annat håll, och hatar man inte vänsterpartister så får man ägna sig att hata något annat. Likadant med 'religiösa', det är ju inte religion som är problemet för fanns inte religionen skulle de ägna sig åt någon annan typ av skadegörelse.


De som älskar mest kan nog å andra sidan vara de som har potential för att hata mest om vinden skulle vända.
Ja religion är inte problemet då vi slagit ihjäl varandra långt innan vi började med dagens stora religioner, men det är nog en klart bidragande faktor.

Du hatar något helt enkelt för att det inte går i linje med vad vi vill/tror/önskar.
Inom psykologi (tror det va Freud?) beskrivs hat som något vi upplever när vi önskar göra oss av med det som gör oss olyckliga, rädda eller oroliga.
Detta är samma anledning till varför vi kan hata saker vi älskar - vi vet att de inte är bra för oss eller för att de gör oss olyckliga.
Member
Posts: 975
Joined: Jul 22 2015
Gold: 9.00
Mar 6 2017 03:21pm
Quote (PlaaD @ Mar 6 2017 11:05pm)
De som älskar mest kan nog å andra sidan vara de som har potential för att hata mest om vinden skulle vända.
Ja religion är inte problemet då vi slagit ihjäl varandra långt innan vi började med dagens stora religioner, men det är nog en klart bidragande faktor.

Du hatar något helt enkelt för att det inte går i linje med vad vi vill/tror/önskar.
Inom psykologi (tror det va Freud?) beskrivs hat som något vi upplever när vi önskar göra oss av med det som gör oss olyckliga, rädda eller oroliga.
Detta är samma anledning till varför vi kan hata saker vi älskar - vi vet att de inte är bra för oss eller för att de gör oss olyckliga.


Jag tvivlar på att hattrollen på flashback exempelvis är de mest kärleksfulla när det väl kommer till kritan :P

Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Mar 6 2017 04:12pm
Quote (Tjo @ Mar 6 2017 09:09pm)
Jo visst men samtidigt så finns det många som inte hatar sina meningsmotståndare. Det är nog svårt att älska någon som vill lemlästa ens familj men att kunna respektera och behandla en politisk motståndare med vänlighet och respekt borde inte vara för mycket begärt, särskilt inte i Sverige. Det är så SVENSKT att vara vänlig och mild. Det är sorgligt att dessa kvaliteter har minskat så oerhört i vår nationella karaktär.


De flesta svenskar är vänliga och milda, problemet är att dom personerna inte syns i debatten. De som märks mest är flashbacknazister eller psykiskt instabila vänstermänniskor som lever sina liv på twitter.
Den enda skillnaden mot förr är att dagens idioter är utrustade med megafon.

Hur kul är det egentligen att läsa om någon trebarnsmorsa som förfasar sig över att hennes snubbe tar ut för få pappadagar? Det är mycket roligare att läsa någon manshatande feminist så det är den typen av skit som får spridning.

This post was edited by Svartermetalisk on Mar 6 2017 04:14pm
Member
Posts: 92,235
Joined: Dec 8 2005
Gold: 437.64
Mar 6 2017 04:19pm
Jag är inte rasist, jag hatar alla
Go Back To Svenska Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll