d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > World's First Feminist Govt.
12Next
Add Reply New Topic New Poll
Banned
Posts: 551
Joined: Jan 6 2017
Gold: 1,075.00
Warn: 10%
Feb 14 2017 06:15pm
I'm wondering if you're so fucking cucked and voted that dumb cunts or its an accident that would never happen again ;D

Member
Posts: 45,287
Joined: Oct 29 2008
Gold: 71,599.00
Feb 14 2017 11:50pm
wtf is that?
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Feb 15 2017 12:19am
Quote (Yllegarnet @ Feb 15 2017 06:50am)
wtf is that?


Svenska tjänstekvinnor på besök i Iran tror jag. Det hade varit ett lagbrott att dyka upp utan slöja men det glömmer TS bort därför att tankeverksamhet inte är hans starkaste gren.
Member
Posts: 13,895
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Feb 15 2017 03:06am
Quote (Svartermetalisk @ 15 Feb 2017 07:19)
Svenska tjänstekvinnor på besök i Iran tror jag. Det hade varit ett lagbrott att dyka upp utan slöja men det glömmer TS bort därför att tankeverksamhet inte är hans starkaste gren.


Jag har är inte alls insatt i situationen men tyckte jag läste att flera kvinnliga politiker från andra länder hade besökt samma områden utan att bära slöja?
Oavsett anser jag det delvis rätt att man tar seden dit man kommer - även fast ingen gör det här :D
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Feb 15 2017 04:01am
Quote (PlaaD @ Feb 15 2017 10:06am)
Jag har är inte alls insatt i situationen men tyckte jag läste att flera kvinnliga politiker från andra länder hade besökt samma områden utan att bära slöja?
Oavsett anser jag det delvis rätt att man tar seden dit man kommer - även fast ingen gör det här :D


Rätt eller fel från en rent moralisk synvinkel kan givetvis diskuteras men att vara respektlös mot den man ska förhandla med är sällan ett recpet för lyckade förhandlingar och att bryta mot landets lagar hade från Irans perspektiv onekligen uppfattats som respektlöst och därmed hade det också varit till Sveriges nackdel.

Member
Posts: 9,330
Joined: Oct 30 2006
Gold: 1,029.08
Feb 15 2017 07:49am
Quote (PlaaD @ 15 Feb 2017 11:06)
Jag har är inte alls insatt i situationen men tyckte jag läste att flera kvinnliga politiker från andra länder hade besökt samma områden utan att bära slöja?
Oavsett anser jag det delvis rätt att man tar seden dit man kommer - även fast ingen gör det här :D


Det är lag på slöja för kvinnor i iran i offentliga sammanhang, så tvivlar på det. Men du får gärna visa om du har kvar källan, för det hade isåfall varit intressant.
Annars har Det i jämförelse använts olika andra bilder på kvinnliga ministrar i förhandlingar tagna i andra sammanhang - ej på iransk mark. Men de är irrelevanta.

Kan personligen tycka att det känns som hyckleri - och om man vill markera och undvika att bära slöja hade handelsavtalet ( som det gällde ) kunnat skrivas på annan ort.
Sen kan man fråga sig hur pass mycket det hade kunnat skada relationen och avtalets utgång - det vet förmodligen ministrarna bäst. Och om detta vore värt denna ganska, för mig, ointressanta symbolfråga.

men det är klart att (den skenheliga) självbilden som "den moraliska stormakten" , som sverige ofta vill se sig vara, tar skada.

en spekulation från egen sida så kan det måhända vara ett symptom på en mindre aggresiv och "bror duktig"/moraliserande utrikespolitik.
sverige står trots allt i kölvattnet efter Trumps utspel att han inte är särskilt intresserad av vare sig nato eller europa.
så nu står vi här med skägget i brevlådan med ett nerrustat försvar. Tror självförtroendet har sjunkit.
Kanske inte läge att rida runt på höga hästar. Svårare att vara kaxig utan storebror.

This post was edited by BraSma on Feb 15 2017 07:52am
Member
Posts: 13,895
Joined: Oct 22 2008
Gold: 2,945.50
Feb 15 2017 11:13am
Quote (BraSma @ 15 Feb 2017 14:49)
Det är lag på slöja för kvinnor i iran i offentliga sammanhang, så tvivlar på det. Men du får gärna visa om du har kvar källan, för det hade isåfall varit intressant.
Annars har Det i jämförelse använts olika andra bilder på kvinnliga ministrar i förhandlingar tagna i andra sammanhang - ej på iransk mark. Men de är irrelevanta.


Det är mycket möjligt att de var från andra möten och användes för att visa hur cuckade våra politiker är.
Member
Posts: 7,997
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Feb 15 2017 12:53pm
Quote (Svartermetalisk @ Feb 15 2017 10:01am)
Rätt eller fel från en rent moralisk synvinkel kan givetvis diskuteras men att vara respektlös mot den man ska förhandla med är sällan ett recpet för lyckade förhandlingar och att bryta mot landets lagar hade från Irans perspektiv onekligen uppfattats som respektlöst och därmed hade det också varit till Sveriges nackdel.


Förhandla med Iran? :ph34r: .
Tjänstekvinnorna: Ni får skicka hit ert currypack om vi får kränga billig olja och ni inte avfyrar kärnvapen mot Sverige.
Iran: Okej då.
Member
Posts: 9,330
Joined: Oct 30 2006
Gold: 1,029.08
Feb 17 2017 08:35pm
Quote (ankiie @ 15 Feb 2017 20:53)
Förhandla med Iran? :ph34r: .
Tjänstekvinnorna: Ni får skicka hit ert currypack om vi får kränga billig olja och ni inte avfyrar kärnvapen mot Sverige.
Iran: Okej då.


inser att detta e jsp, inte debattsidaN prestige nr 1
så sorry, men det kliar fan i mina fingrar... för allt det där va så skevt xD

1. iranska köket e inte förknippat med curry
2. iran har inga kärnvapen
3. sverige importerar inte särskilt mycket olja från opec (där iran ingår)
4. det kommer inte särskilt många från iran till sverige och har inte gjort det på ett bra tag
Member
Posts: 7,997
Joined: Jul 20 2008
Gold: 0.00
Feb 20 2017 10:35am
Quote (BraSma @ Feb 18 2017 02:35am)
inser att detta e jsp, inte debattsidaN prestige nr 1
så sorry, men det kliar fan i mina fingrar... för allt det där va så skevt xD

1. iranska köket e inte förknippat med curry
2. iran har inga kärnvapen
3. sverige importerar inte särskilt mycket olja från opec (där iran ingår)
4. det kommer inte särskilt många från iran till sverige och har inte gjort det på ett bra tag


Har dem inte krig där heller?
2 och 4 kan dock förändras med tiden.
Go Back To Svenska Topic List
12Next
Add Reply New Topic New Poll