d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Mattopicen För Oss Som Lagar Mat Själva!
12384Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 92,228
Joined: Dec 8 2005
Gold: 470.46
Feb 6 2011 10:47am
Om du enbart vill posta vad du åt eller ska äta idag ber jag dig posta här istället.

Ni får förresten gärna klicka in här en snabbis och rösta Yes om ni inte har gjort det. ;)


Anledningen till att jag postar den här topicen istället för att ta upp det i den som redan finns är att den andra används ungefär som "dagens matsedel" och med en egen topic för diskussioner som är tänkta att tas upp här blir de mycket lättare att hitta, utan att behöva leta igenom fem sidor med posts som "kebabpizza" och "får se vad mamma lagar ikväll".


Syftet med den här topicen är bland annat att vi ska;

¤Komma med recept och våra egna idéer på hur dessa kan förbättras. Kom ihåg att ett recept bara är en vägledning, inte en bibel.
¤Hjälpa någon som kanske är osäker på vad han (det finns inga tjejer på internet) skall äta för att få ut så mycket som möjligt av sin träning.
¤Ni som tränar och har koll får gärna komma med era dieter och matscheman.
¤Frågor, funderingar och idéer till bakning går givetvis också utmärkt att ta upp här.
¤Posta gärna bild/er på era resultat.



Till en början kan jag dela med mig av ett fint recept på Havregrynsgröt som jag nyss gjorde. (Ja, jag äter frukost sent :unsure: )

3/4 DL Havregryn
1/2 DL Müsli (min innehåller havregryn, mandel, nötter och russin)
2 DL Vatten
2 Teskedar kokos

Blanda allt i en djup skål och kör i micron i tre minuter på ungefär 650W. Servera gärna med mjölk.

This post was edited by SCXiao on Feb 6 2011 10:49am
Member
Posts: 33,170
Joined: Nov 8 2008
Gold: 13.90
Feb 6 2011 10:49am
Jag åt hemmagjorda pizzor nyss! :)

Ena med kyckling, ena med fläskfilé, var as gott!
Banned
Posts: 13,177
Joined: Jan 10 2009
Gold: 243.00
Feb 6 2011 10:50am
Chokladbollar

Ingredienser:
150 g smör
2 dl strösocker
1,5 msk vaniljsocker
4,5 msk kakao
3,5 dl havregryn
1 dl kokosflingor
2-3 msk bryggt kaffe
eller 2-3 tsk frystorkat kaffepulver och 2-3 msk vatten
eller 2-3 msk vatten
eller 2-3 msk apelsinjuice

Garnering: Kokosflingor/Pärlsocker

Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt.

Rör smör och socker till en jämn smet, använd gärna med elvisp så går det snabbt.

Tillsätt vaniljsocker och kakao och blanda ihop till en jämn smet, gärna med elvisp.

Tillsätt havregryn, kokosflingor och kaffe eller vatten och rör till en jämn smet för hand eller med elvisp. Om du gör kaffe med frystorkat kaffepulver rör du ut pulvret i vattnet innan du häller i det i chokladbollssmeten.

Om smeten är väldigt lös och kletig kan man ställa in den i kylen eller frysen en stund innan man rullar bollar.

Häll upp kokosflingor eller pärlsocker i en djup tallrik. Rulla små bollar av smeten och rulla bollarna i kokosflingorna eller pärlsockret.

Lägg chokladbollarna i en burk och förvara i kylskåp. De går också att frysa in.

:drool:

:drooL:

This post was edited by TwistedGFX on Feb 6 2011 10:51am
Member
Posts: 36,523
Joined: Jul 24 2008
Gold: 1,506.69
Feb 6 2011 10:51am
mat är gott ^^
Member
Posts: 45,286
Joined: Oct 29 2008
Gold: 47,604.00
Feb 6 2011 10:54am
Och redan har folk spammat tråden...

Jag ska ialf göra hamburgare sen om jag orkar...

200g Köttfärs
Finhackad lök (efter smak)
Salt & Peppar

Sen äre bara att göra två ungefär lika stora burgare och steka :)

Till det tar jag tyvärr klart bröd, vore dock godare att baka själv men har inte tid D:
Member
Posts: 92,228
Joined: Dec 8 2005
Gold: 470.46
Feb 6 2011 10:57am
Quote (SyB_BaM @ 6 Feb 2011 16:49)
Jag åt hemmagjorda pizzor nyss! :)

Ena med kyckling, ena med fläskfilé, var as gott!


Vad använde du för recept till pizzadegen? Exakt vad hade du på pizzorna? Tillagade du köttet nånting innan? ^_^



@TwistedGFX , chokladbollar med apelsinjuice istället för kaffe har jag faktiskt aldrig tänkt på men det låter rätt gott. Har du provat det nån gång?
Member
Posts: 45,286
Joined: Oct 29 2008
Gold: 47,604.00
Feb 6 2011 10:57am
Quote (SCXiao @ 6 Feb 2011 17:57)
Vad använde du för recept till pizzadegen? Exakt vad hade du på pizzorna? Tillagade du köttet nånting innan? ^_^



@TwistedGFX , chokladbollar med apelsinjuice istället för kaffe har jag faktiskt aldrig tänkt på men det låter rätt gott. Har du provat det nån gång?


Man ska varken ha kaffe eller apelsinjuice i :D

Testa att ta i lite vispgrädde ist, jävlar vad fint det är :drool:
Banned
Posts: 13,177
Joined: Jan 10 2009
Gold: 243.00
Feb 6 2011 11:02am
Quote (SCXiao @ Feb 6 2011 04:57pm)
Vad använde du för recept till pizzadegen? Exakt vad hade du på pizzorna? Tillagade du köttet nånting innan? ^_^



@TwistedGFX , chokladbollar med apelsinjuice istället för kaffe har jag faktiskt aldrig tänkt på men det låter rätt gott. Har du provat det nån gång?


Det har jag ja.
Själv rekommenderar jag kaffe men apelsinjuice funkar hyfsat ;)
Member
Posts: 92,228
Joined: Dec 8 2005
Gold: 470.46
Feb 6 2011 11:02am
Quote (Yllegarnet @ 6 Feb 2011 16:57)
Man ska varken ha kaffe eller apelsinjuice i :D

Testa att ta i lite vispgrädde ist, jävlar vad fint det är :drool:


Min favoritsmaksättare till chokladbollar är några droppar Kahlúa ( http://www.dricka.se/sprit/kahlua/ ) och rullade i kokos, de smakerna passar väldigt fint ihop. ^_^
Member
Posts: 6,731
Joined: Oct 31 2010
Gold: 1,122.80
Feb 6 2011 11:05am
Quote (SCXiao @ 6 Feb 2011 17:47)
¤Frågor, funderingar och idéer till bakning går givetvis också utmärkt att ta upp här.


\o/
Börjar väl helt enkelt med att slänga in ett recept som ger grymma brownies. Skriver av tillvägagångssättet från Smaker från hela världen - Bakat, men ändrar lite i ingredienserna.

Ingredienser:
200g mörk choklad
200g smör
~75g hasselnötter
3 ägg
2 1/4 dl strösocker
1dl vetemjöl
~1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver

1. Sätt på ugnen på 175 grader. Grovhacka 100g choklad och nötter.
Smält smör och 100g choklad på svag värme, låt kallna.
Vispa ihop ägg och socker "pösigt".
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver.

2. Rör ned mjölblandningen i den ljumma chokladsmeten och vänd ned äggvispet.

3. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnssäker form, c:a 20x25 cm. Häll i chokladsmeten och strö chokladhack och nötter över.
Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter. Kakan skall ännu vara lös inuti.
Låt kallna i formen.

4. Skär brownien i bitar och servera till kaffe och eventuellt ett glas mörk rom.

Sedan för att nämna något om mat kan jag ju slänga in recepten från en tidigare tråd. Dessa saknar dock mått, i och med att jag alltid höftar.

Koka upp lite röda linser, hacka gul lök. Blanda så det blir ungefär 1/3 lök och 2/3 linser. Knäck gärna i något ägg eller släng i lite mjöl för att få dem lite fastare.
Krydda efter egen smak - personligen gillar jag att ha i en massa cayennepeppar och/eller chili -, forma små biffar och stek.

Låt lite sojabönor stå i blöt över natten (går dock även med bönor på burk), mixa så det blir 1/3 paprika-/majs-/ärtmix och 2/3 sojabönor.
Krydda efter egen smak - timjan, koriander och liknande fungerar rätt bra -, forma biffar och stek.
Go Back To Svenska Topic List
12384Next
Add Reply New Topic New Poll