Quote (SpAz. @ 23 May 2013 21:59)
jag är inte insatt i tekniken bakom men vet att jag har samma erfarenhet. Dock har jag ett program som kan reglera strömtillförsel till olika delar i datorn (samt "överklocka" litegran osv) och vilken level jag vill ha på fläkten, och jag kan ändra riktmärke för önskad temperatur. 50-55 grader funkar fint har jag hört (med mina grejer, kanske inte är samma universellt), har jag på 50 så tenderar min fläkt gå upp i overdrive om de inte e svalt i rummet... så jag höjde riktnivån lite så justerar fläkten sig själv. Om inte så kan jag som sagt sänka den manuellt via det här programmet.
Mitt tips pröva googla på ditt moderkorts namn och typ "controller" eller gör en tråd på något datorforum, eller varför inte här inne, säkert många på Swesub som kan sin sak i ämnet.
Har ett sådant till min CPU! Vilken strålande idé. Nu kommer jag inte på varför jag inte tänkt på det tidigare, ska försöka komma ihåg nästa gång det händer.

Då vet jag iaf om det är CPU'n eller graffet som spökar så kan jag forska vidare därifrån. Om du kommer över någon vidare info eller tom en fix, posta och/eller PM'a mig är du snäll så gör jag samma sak, deal? =)