d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Nu Spørger Jeg Om Hjælp Igen, Igen
12Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 578.20
Apr 15 2013 12:05pm
Jeg har mange opgaver i de følgende uger.. og jeg er taknemmelig over hjælpen indtil videre !
Jeg er så småt gået i gang med dem alle sammen, og vil begynde på mit billedkunst projekt lige så stille.

Jeg har om emnet Manipulation, en manipuleret virkelighed, og jeg tænkte på om nogle af jer havde nogle gode ideer?

Findes der belæg for, at hulemændene brugte en form for manipulation ved deres hulemalerier? :P

- Har tænkt mig og lave en tidslinje over udviklingen, og tænkte den kunne være en start, hvis man altså har beviser for det.

- Noget med Egypten, hvor jeg har hørt at der var en farao der nærmest blev slettet fra historien fordi alle hans statuer blev omhugget..

- Så vil jeg gå over til noget med Guldalderens malerier, hvor man forfinende malerierne og undlod at male fruens dobbelthage eller vorte på næsen med.

- Videre over til noget Propaganda, Stalin og Hitler, som manipulerede fotografier og fik officerer og andre personer slettet fra historien.

Og til sidst vise nutidens manipulationer, og give eksempler på hvor meget virkeligheden bliver manipuleret og ting forfinet.. Og så vise dem min egen fotomanipulation af et eller andet og vise dem processen bag.

Håber i kan komme med nogle gode ideer evt til projekt jeg selv skal photoshoppe, eller med nogle andre emner fra fortiden :)
Member
Gold: 771.00
Apr 15 2013 12:27pm
Hulemænd og manipuleret virkelighed, så kommer man da helt til at tænke på Platons Skyggebilleder :p jeg ved nu ikke helt om du kan bruge det til noget
Member
Apr 15 2013 12:32pm
Hvad var der med Platons skyggebilleder? :P
Member
Gold: 771.00
Apr 15 2013 12:35pm
Quote (LazyDazy @ 15 Apr 2013 20:32)
Hvad var der med Platons skyggebilleder? :P

http://da.wikipedia.org/wiki/Hulelignelsen
Member
Gold: 20.00
Apr 15 2013 03:13pm
Quote (LazyDazy @ Apr 15 2013 08:05pm)
Jeg har mange opgaver i de følgende uger.. og jeg er taknemmelig over hjælpen indtil videre !
Jeg er så småt gået i gang med dem alle sammen, og vil begynde på mit billedkunst projekt lige så stille.

Jeg har om emnet Manipulation, en manipuleret virkelighed, og jeg tænkte på om nogle af jer havde nogle gode ideer?

Findes der belæg for, at hulemændene brugte en form for manipulation ved deres hulemalerier? :P

- Har tænkt mig og lave en tidslinje over udviklingen, og tænkte den kunne være en start, hvis man altså har beviser for det.

- Noget med Egypten, hvor jeg har hørt at der var en farao der nærmest blev slettet fra historien fordi alle hans statuer blev omhugget..

- Så vil jeg gå over til noget med Guldalderens malerier, hvor man forfinende malerierne og undlod at male fruens dobbelthage eller vorte på næsen med.

- Videre over til noget Propaganda, Stalin og Hitler, som manipulerede fotografier og fik officerer og andre personer slettet fra historien.

Og til sidst vise nutidens manipulationer, og give eksempler på hvor meget virkeligheden bliver manipuleret og ting forfinet.. Og så vise dem min egen fotomanipulation af et eller andet og vise dem processen bag.

Håber i kan komme med nogle gode ideer evt til projekt jeg selv skal photoshoppe, eller med nogle andre emner fra fortiden :)

Nu ved jeg ikke hvor lang opgaven skal være, men det er en kæmpe omgang du giver dig i kast med. Ville være lettere kun at koncentrere sig om en af de mange gode ideer, som du har. Men ved som sagt ikke helt hvad der forventes af din opgave.
Member
Apr 15 2013 03:27pm
Skal bare kort ind over det, og lige give et par eksempler.

Det er mere mit eget projekt der vil tage tid :)
Retired Moderator
Gold: 520.00
Trader: Trusted
Apr 15 2013 06:44pm
I stedet for at snakke om hulemænd ville jeg helt klart snakke om platons skyggebilleder, som der blev nævnt af HansDenSvans - det er lige præcis hvad du skriver om. Han havde så et større budskab med det, men han illustrer sine holdninger gennem et eksempel om manipulation af folks virkelighed.

This post was edited by Serria on Apr 15 2013 06:44pm
Member
Apr 16 2013 01:39am
fedt, den tager jeg med så. Læser lige lidt på det :)

Kender i til andre spændene ting fra tidligere ?
Member
Gold: 238,327.92
Apr 16 2013 03:34am
Med fare for at virke flabet vil jeg gerne påpege at du måske skal yde en lidt større indsats på dit studie for at følge med.
Det virker til du har brug for utroligt meget hjælp fra os til både det ene og det andet.
Eller også skal du klage over dine lærere hvis du mener du selv har ren røv. :D

Med hensyn til opgaven vil jeg måske kalde det æstetisk manipulation, da det handler meget om noget der bliver fortalt eller fortiet via billeder.

Jeg er ikke så meget inde i dette emne, men tror den med hulemændene er langt ude. Du kan dog komme ind på hvad deres billeder fortalte, og hvad vi ved som billederne ikke fortalte. I bedste fald er det jo ubevidst manipulation at de kun fortalte os nogle ting. Men jeg tror ikke "mennesket" dengang havde gjort sig så mange tanker om de levn de efterlod til fremtidige generationer.

Jeg synes det er fint du fokuserer på billeder og malerier. Du kan evt. igen bruge eksemplet om vikinger under anden verdenskrig og hvordan de blev brugt der kontra før kontra nu.

Noget jeg for nyligt fandt ud af og synes er forstyrrende er at de i guldalderen havde det så dårligt at de gik og brækkede sig i hjørnerne og at der selv i de fineste villaer lugtede fælt. Det er f.eks. også noget vi aldrig hører om. :D

Member
Apr 16 2013 03:43am
tjaeh, nu er både denne opgave og historie selvvalgte emner som ingen gennemgang har haft :)

Derfor er det jo en smule ekstra svært skal du tænke på, så kan jeg ikke se, hvad der er galt i at sprøge efter inspiration fra andre?
Go Back To Dansk Topic List
12Next
Add Reply New Topic New Poll